21 juni - köttbullar

Hej allihopa! Det var hundra år sen jag uppdaterade min blogg och jag ber om ursäkt för det, men nu blir det ett dunderinlägg. Ni ska nämligen få världens bästa köttbullsrecept. Det kommer ursprungligen från min mormor men jag har ändrat EN ANING på det.



MORMORS KÖTTBULLAR

Runt 75 köttbullar:
1000 g svensk köttfärs (viktigt: 20% fläsk, 80% nöt)
3 medelstora potatisar
1,5 dl rostad lök
0,8 dl ströbröd
0,8 dl vatten
mycket salt och citronpeppar
(citronpepparn är väldigt viktig, ta absolut inte svartpeppar istället)

Gör såhär:
Pressa potatisen eller mal den i en madelkvarn. Skalet ska bort.
Lägg ströbrödet i en skål och häll på vattnet. Rör om och låt svälla.
Mortla den rostade löken (behövs inte, men jag tycker det blir godare då).
Lägg köttfärsen, potatisen, ströbrödet och löken i en stor bunke. Salta och peppra. Blanda mycket väl med händerna.
Teststek en liten bit för att se om du behöver mer av något innan du rullar köttbullarna och steker dem, för det är inte så roligt att fixa 70 köttbullar och sedan komma på att man borde haft lite mer salt i!


Tada!

Idag gjorde jag köttbullar av 1500g köttfärs och det blev 115 köttbullar i olika storlekar. Brukar göra både små och stora! Hur goda som helst.

© Malin Bolmstedt

Kommentarer
Postat av: iisaacson

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MIG VINNA DEN HÄR TÄVLINGEN!

alla som röstar på min klänning får en länk på min blogg!

men då får ni skriva i en kommentar till mig att ni har röstat ! :)

skulle verkligen betyda mycket om ni röstade, så snälla!

ge den gärna 5 stjärnor ^^

direktlänk: http://nelly.com/se/designyourdress/?obj=4VhpjFy7ATPhv1FeKVGfweiwfU7qFQI7jnmGsYCsrSQcGT5Qm9vZ#Gallery

2011-06-22 @ 00:58:23
blogg: http://iisaacson.blogg.se/

namn:
kom ihåg mig
blogg (om du har en):

kommentar: