31 juli - taklök

Någon anonym person kommentera min blogg för ett tag sen och ville att jag skulle skriva hur jag redigerade mina bilder. Så jag tänkte skriva lite om det, helt enkelt!
Hade tänkt börja lägga upp några före/efter-bilder också för jag tycker själv det är jättekul med sånna bilder. Har skapat en kategori som heter "före och efter" där det hittills bara ligger ett inlägg, så det ska komma fler där! Ett inlägg i veckan kanske?
Här kommer ett exempel som jag redigerade idag.



Här är då en ganska klassisk redigering av mig. Min redigering är alltid olika från bild till bild så jag kan inte säga exakt vad jag gör (kan ju inte avslöja alla mina hemligheter heller). Jag använder alltid Adobe Photoshop CS4 till min redigering och en bild kan ta allt från två minuter till två timmar för mig att redigera.

1. Vad jag börjar med i mina bilder är att använda auto tone och auto color (på en kopia av lagret), hittas under image. Det är ett väldigt smart trick om man tycker vitbalansen kanske inte blev helt rätt i bilden och det är något färgstick. Auto tone kan hjälpa till jättemycket ibland! Jag drar sedan oftast ner opaciteten på det lagret och ibland tar jag bort lagret totalt (ibland blir färgerna helknasiga).
2. Sen älskar jag ljusa bilder, så brighness/contrast används alltid av mig för att göra bilden ljusare och ibland lägga till en aning extra kontrast.
3. Beroende på om jag är nöjd med färgerna i bilden eller inte använder jag color balance och/eller hue/saturation.
4. För att göra vissa detaljer av bilden ljusare eller mörkare använder jag även dodge tool och burn tool.
5. Sedan blir det till att förminska bilden till det format jag vill ha den (800x531px i liggande) och lägga på extra skärpa, och sen är det klart!

Det här är då de sakerna jag nästan alltid gör med mina bilder, min grundredigering helt enkelt!

Kommentarer

namn:
kom ihåg mig
blogg (om du har en):

kommentar: